De hardloper: elke dag een stukje verder


Hardlopen is iets aparts
november 24, 2009, 9:58 am
Filed under: Hardlopen en ik | Tags: , ,

Ik heb in zes weken kennisgemaakt met de sport hardlopen. Mijn belangrijkste conclusie is dat het hardlopen iets aparts is. Het is een sport die beoefend wordt door alle lagen van de samenleving. Toen ik twee weken geleden de Zevenheuvelenloop bezocht, zag ik duizenden mensen die allemaal voor hetzelfde doel gingen: de wedstrijd uitlopen in een acceptabele tijd. Jong, oud, dik, dun, groot, klein: er is geen standaard type hardloper. Hardlopen is er echt voor iedereen. De kennismaking met het hardlopen smaakt naar meer. Nu zijn het nog kleine rondjes die ik loop in het gebied achter mijn huis. Ik heb mezelf al ten doel gesteld dat ik een hardloopwedstrijd wil lopen. Maar eerst wordt het nog doorzetten. Ik merk namelijk wel dat het even duurt voordat je een half uur achter elkaar kunt hardlopen. Je moet geduld hebben en trainen. Dat is voor mij wel eens moeilijk: de motivatie. Soms is het gewoon fijner om op de bank te zitten met een kop thee en een tijdschrift. Vooral in deze koude tijd van het jaar. Toch is het lopen van een hardloopwedstrijd een van de doelen die ik mezelf gesteld heb. En daar heeft deze blog voor gezorgd. Ik wilde meer te weten komen over hardlopen. Ik heb me in het onderwerp verdiept door te interviewen, een wedstrijd te bezoeken en door veel te lezen over deze sport. Ik heb ontdekt dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt. Je moet jezelf aansporen om twee of drie keer in de week te gaan hardlopen. Je moet jezelf motiveren om niet aan de moeheid te denken. En vooral: je moet doorzetten.

De video hieronder vertelt in stappen het verhaal van iemand die ineens de gedachte had om een marathon te lopen. Hij geeft tips over het beginnen, de voeding, de schoenen en het belangrijkste: tips om van hardlopen te genieten.


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Plaats een reactie